Zelf regelen?
Digitale balie
Contact 088-551 00 00
Melding sluiten

Ik heb een aanmaning gekregen. Wat moet ik doen?

Heeft u een aanmaning van ons ontvangen? Zorg dan dat u die zo snel mogelijk betaalt. Zo voorkomt u nog meer kosten. Betaalt u de aanmaning niet (op tijd)? Dan krijgt u een dwangbevel. Daar zitten weer extra kosten bij die u ook moet betalen.  

Wat is een aanmaning?
Een aanmaning is een brief van ons waarin we u vragen de belasting te betalen. U krijgt een aanmaning als u niet op tijd betaalt. Het is de eerste actie die we doen als u niet op tijd betaalt.

Wat kost een aanmaning?
U betaalt ‘aanmaningskosten’. De aanmaningskosten zijn:

  • € 8,- als u € 454,- of minder belasting moet betalen;
  • € 17,- als u € 454,- of meer belasting moet betalen.

Kan ik de aanmaning in termijnen betalen?
Ja, dat kan. Machtig ons voor een automatische incasso. Dan schrijven wij het bedrag in termijnen af van uw rekening. Hoe u dat doet leest u hier: automatische incasso. 

Wat doet u als u wel betaald heeft?
Heeft u het volledige bedrag al betaald? En het goede rekeningnummer gebruikt: NL36 BNGH 0285 1516 73? Het juiste betalingskenmerk gebruikt? En toch een aanmaning gekregen? Dan kan het zijn dat de aanmaning en uw betaling elkaar gekruist hebben. 

Heeft u een kopie van de betaalbewijs waarop staat dat u het bedrag vóór de laatste betaaldatum van het aanslagbiljet heeft overgemaakt? Dan hoeft u de aanmaningskosten niet te betalen. Stuur die kopie via het contactformulier naar ons op. Wij zorgen er dan voor dat u de aanmaningskosten niet hoeft te betalen. 

Ik heb het aanslagbiljet nooit ontvangen maar ik krijg toch een aanmaning. Hoe kan dat?
Het kan zijn dat u het aanslagbiljet via Mijn Overheid heeft gekregen. U kunt het aanslagbiljet dan terugvinden via de berichtenbox van Mijn Overheid. U kunt het aanslagbiljet ook bekijken via de digitale balie.

Kan ik bezwaar maken tegen de aanmaningskosten?
Ja, u kunt bezwaar maken tegen de aanmaningskosten. Let wel op. Geeft u als reden dat u het aanslagbiljet niet ontvangen heeft? Dan moet u de aanmaningskosten nog steeds betalen. Dit is namelijk geen geldige reden om de aanmaningskosten terug te krijgen. Behalve als u bewijs heeft dat u het aanslagbiljet nooit ontvangen hebt. Dit is geregeld in de Kostenwet.

Wat wilt u doen?

Wilt u alsnog een automatische incasso aanvragen? Vraag dit aan via de digitale balie.

Digitale balie

Heeft u nog een andere vraag?

Bel ons. Op werkdagen zijn wij tussen 09.00 uur en
16.00 uur bereikbaar op 088 – 551 00 00.

Heeft deze informatie je geholpen?