How to translate text

  1. Select the text you want to translate.
  2. Choose 'Vertalen'.
  3. Select the language you prefer.
  4. You can read and/or listen to the translated text. This text is generated by Google.
Zelf regelen?
Digitale balie
Contact 088-551 00 00
Melding sluiten

Ik heb (denk ik) een nepbrief, -mail of sms (phishing) ontvangen. Wat moet ik doen?

Twijfelt u eraan of een brief, mail of sms echt van ons komt? Open de mail niet, scan geen QR-code en maak niet zomaar geld over. Wij vragen u nooit via mail of sms om te betalen. Daarvoor ontvangt u van ons altijd een brief (in de brievenbus of via MijnOverheid).

Waar kunt u een phising e-mail aan herkennen? 

  • Een onbekende afzender zoals: info@showbitz-eo.com
  • Spelfouten
  • Verkeerde aanhef of naam
  • Alarmerende taal of een actie die NU uitgevoerd moet worden zoals: actie vervalt binnen 1 dag of klik nu anders wordt je account gesloten!
  • Verzoek om gegevens zoals een rekeningnummer of inlog gegevens
  • Alles wat te mooi lijkt om waar te zijn zoals: Een verre neef in een ver land met heel veel geld, of een loterij gewonnen.
  • Onverwachte e-mails zoals mailtjes over aankopen of pakketjes die jij niet hebt gekocht.
  • Bijlagen in elke vorm, ook pdf's of Word documenten kunnen virussen bevatten.
  • Onprofessionele layout zoals wazige logo's.

Wat kunt u doen als u een phising e-mail ontvangt?

  1. Verwijder de email en klik niet op links.
  2. Bij twijfel, neem contact op met BSOB via 088-5510000. 
  3. Waarschuw ons over de phishing die u ontvangen heeft. Stuur via het contactformulier een kopie of foto van de nepbrief, -mail of sms. Zo kunnen wij onze medewerkers op de hoogte brengen en andere belastingbetalers waarschuwen.
  4. Heeft u toch een link aangeklikt of wilt u meer informatie over phishing. Kijk op de site van de politie. Valse mails kunt u ook melden via de fraudehelpdesk.
  5. Als je regelmatig spam/phishing van dezelfde afzender ontvangt kun je deze als volgt blokkeren:
    1. Klik rechter muisknop in de lijst met mails
    2. Kies Ongewenste email > Afzender blokkeren.

Indien er gevraagd wordt om een betaling

Controleer als u twijfelt eerst of het rekeningnummer klopt, voordat u geld overmaakt. U kunt ook in de digitale balie controleren of de brief echt van ons komt. Alle post die wij naar u sturen staat namelijk in de digitale balie. Log in met uw DigiD om de post te bekijken. Natuurlijk kunt u ons ook bellen. Onze medewerkers helpen u graag. Bel 088 -551 00 00.

Betaalt u met automatische incasso? Maak dan sowieso niet zomaar geld over. Wij schrijven namelijk al automatisch iedere maand een bedrag van uw rekening. Krijgt u een nieuw aanslagbiljet van ons en heeft u automatische incasso? Dan staat op het aanslagbiljet dat u niets hoeft te doen.

Heeft u nog een andere vraag?

Bel ons. Op werkdagen zijn wij tussen 09.00 uur en
16.00 uur bereikbaar op 088 – 551 00 00.

Heeft deze informatie je geholpen?